25 d'octubre de 2025: inici de les sessions online
25 i 26 de novembre de 2025: sessions presencials de 8:30 hores a 18:30 hores (amb descansos al matí, dinar i tarda)
Hores lectives: 30 online i 15 hores presencials
Matrícula col.legiades/ts: 160€
Matrícula no col.legiades/ts: 466€ (abans de fer la inscripció contactar a gicoi@coigi.cat)
Lloc:
Laboratori d’Aprenentatge i Simulació Clínica (LASC)
UdG-Grup de Recerca Salut i Atenció Sanitària
Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona
Edifici Jaume Casademont C/ Pic de Peguera 15 (la Creueta) 17003 Girona
Responsable de la Formació: Santi Arcega Sainz
Docent: a determinar
Acreditació: ERC i CCR
Objectius:
El curs té com objectiu formar els candidats per identificar les causes de l'aturada cardíaca, reconèixer els pacients en perill de deteriorament i gestionar tant l'aturada cardíaca com els problemes de post-aturada que es troben durant la primera hora més o menys després de la reanimació inicial d'una aturada cardíaca.
Objectius específics:
Aprendre a diagnosticar una aturada cardiorespiratòria.
• Adquirir els coneixements teòrics, tècniques i habilitats necessàries per al tractament de l’aturada cardiorespiratòria (ACR) i l’utillatge necessari per dur- les a terme.
• Identificar i tractar altres situacions d’emergència que poden conduir a la ACR i la valoració del pacient críticament malalt segons el mètode ABCDE [via aèria, respiració (breathing), circulació, situació neurològica (disability) i exploració del pacient (exposure)] per tal d’identificar les situacions de risc més freqüents: control hemorràgia, obstrucció de la via aèria per un cos estrany, identificar als pacients que puguin presentar un Infart Agut de Miocardi o un Accident Vascular Cerebral, una Insuficiència respiratòria greu de causa diversa, atenció a la situació hemodinàmica, etc.
• Aprendre el maneig avançat de la via aèria clàssica (intubació orotraqueal), i les seves alternatives: mascareta laríngia, fast track, combitube, cricotomia, tub laringi, etc.
• Conèixer les arrítmies més freqüents en la situació d’aturada cardíaca, així com el seu diagnòstic i tractament.
• Conèixer les arrítmies més freqüents en la situació de periaturada, així com el seu diagnòstic i tractament.
• Aprendre a realitzar una desfibril·lació manual i una cardioversió sincronitzada.
• Conèixer el tractament farmacològic i les seves vies d’administració en la situació d’aturada i periaturada: vies perifèriques, centrals i la punció intraòssia.
• Conèixer el tractament de les situacions especials (ofegament, traumàtics, embaràs, electrocució, anafilaxi, asma greu, intoxicacions freqüents…) que poden precipitar una aturada cardíaca.
• Saber iniciar les cures postressuscitació.
• Ser capaç de realitzar un tractament integral i en equip de l’ACR. En forma de ‘rol playing’ els alumnes dirigiran un cas i altres alumnes efectuen les maniobres que indica el primer, treballant en equip. El lideratge dels casos prèviament dissenyats es realitza
de manera rotatòria.
• Conèixer el registre de dades internacionals sobre l’ACR (Estil Utstein).
• Discutir sobre els aspectes ètics en la reanimació. Els principis de la bioètica aplicats a les situacions d’ACR.
Continguts
• Reconeixement del pacient crític i prevenció de l’aturada cardiorespiratòria.
• Reconeixement de l’ACR.
• Aprenentatge de les habilitats no tècniques: Treball en equip, lideratge, presa de decisions, etc.
• Ressuscitació en centre o àrea sanitària.
• Reanimació Càrdio-Pulmonar de gran qualitat.
• Algoritme del Suport Vital Avançat.
• Maneig de la via aèria i de la ventilació.
• Arrítmies. Monitoratge i reconeixement.
• Desfibril·lació i cardioversió.
• Vies d’administració de fàrmacs.
• Fàrmacs.
• Cures post ressuscitació.