Amb motiu del Dia Mundial sense Tabac, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha organitzat un seminari web que tindrà lloc el dia 4 de juny, entre les 11 i les 12.30 hores, sota el títol "Desemmascarar l'atractiu dels productes de tabac i nicotina". La formació –amb traducció simultània al castellà, l'anglès i el portuguès– és gratuïta i cal registrar-se al següent enllaç.
https://paho-org.zoom.us/webinar/register/WN_2kdqOmD_RiCVEZciTrX6KA#/registration
En un moment en què el consum de tabac continua sent una de les principals causes de mort prevenible al món, impulsat per productes dissenyats intencionalment per atrapar la població en un cicle de dependència; destaca com les indústries del tabac i la nicotina continuen atraient noves generacions mitjançant manipuladors dissenys de productes, sabors atractius i estratègies de màrqueting altament glamuroses que generen una falsa sensació de seguretat, desperten desig i vulneren de manera audaç el dret a la salut –especialment entre nenes, nens i joves.
Una realitat que l'OMS contextualitza en l'era digital i com aquestes tàctiques s'han tornat encara més sofisticades. La disponibilitat de dades personals, l'abast d'influenciadors i continguts promocionals subtils per dirigir-se a la joventut a través de xarxes socials, els videojocs i plataformes de streaming, són pràctiques habituals de la indústria que utilitza publicitat encoberta o continguts aparentment innocus que poden eludir la legislació i, també, la supervisió dels pares.
Així doncs, d'acord amb el lema internacional del Dia Mundial Sense Tabac 2025 —"Productes seductors. Intencions perverses. Desemmascarem el seu atractiu"— el seminari web abordarà com es fan servir el disseny de productes i el màrqueting digital per augmentar l'atractiu dels productes de tabac i nicotina, modelar percepcions mitjançant narratives enganyoses —com la denominada “reducció de danys”— i impulsar el consum entre les i els joves.
La discussió també destacarà la importància d'implementar prohibicions completes de la publicitat, promoció i patrocini del tabac, incloent-hi aquells de caràcter transfronterer i digital, així com d'ampliar el seu abast als productes nous i emergents de tabac i nicotina, d'acord amb l'article 13 del Conveni marc de l'OMS per al control del tabac. Aquestes directrius fan una crida a adoptar una legislació nacional sòlida, a fomentar la col·laboració internacional per a una fiscalització del compliment efectiva i a exigir una rendició de comptes més gran per part de les plataformes digitals en l'esforç per frenar les pràctiques de màrqueting nocives.
Amb l'aportació d'experts en salut pública i joves activistes, el webinar analitzarà la situació actual sobre el disseny de productes i les estratègies de màrqueting digital emprades per les indústries del tabac i la nicotina, els enfocaments reguladors i experiències globals i regionals inspiradores. Junts, busquem desemmascarar les tàctiques de la indústria i promoure una major protecció per a nenes, nens i joves davant dels danys causats pels productes de tabac i nicotina.
La formació té difusió sota el paraigua de la Setmana Sense Fum, una iniciativa originària de la Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria (semFYC) i CAMFiC a Catalunya, que en el marc del projecte d’integració de SumaSalut, organitzen de manera conjunta els Programes d’Activitat Física saludable, Atenció Primària Sense Fum i Beveu Menys de l'Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT); i de la qual el Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) és col·laborador.