La Marató busca infermeres divulgadores per conscienciar sobre les malalties respiratòries, tercera causa de mort a Catalunya

06.09.24
  • La 33a. Edició de La Marató de 3Cat serà el diumenge 15 de desembre i es dedicarà a unes patologies que afecten 2.000.000 de persones i causen el 23% de les morts, a Catalunya.
  • El Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) ha exposat a la Taula del Canvi Climàtic, en reiterades ocasions, la necessitat de controlar l'emissió de partícules per garantir la qualitat de l'aire.

La Marató de 3Cat fa una crida a les infermeres i altres professionals de la salut perquè actuïn com a divulgadores/ors de les malalties respiratòries, lema central de la 33a edició que se celebrarà el 15 de desembre.

De l'octubre al  desembre, els professionals impartiran sessions de divulgació adreçades, principalment, a centres educatius de secundària, batxillerat i formació professional; entitats; institucions i empreses interessades en la sensibilització entorn d’aquestes patologies.

Les sessions tindran una durada de 60 minuts i es planificaran dins de la franja horària de 8.00 a 20.00 hores. S'hauran d'impartir preferentment en català i les divulgadores/ors seguiran el programa elaborat per la Fundació La Marató de TV3 i tindran el suport de material audiovisual amb què es familiaritzaran en una sessió formativa prèvia.

La Fundació i la persona divulgadora es vincularan mitjançant contracte temporal, a temps parcial, per circumstàncies de la producció, d’acord amb el que es preveu a la disposició addicional primera del primer conveni col·lectiu de la Fundació La Marató.

La retribució serà de 40 euros bruts per sessió, més quilometratge (si escau).

Tots els/les divulgadors/es constaran d’alta al règim general de la Seguretat Social tots els dies de prestació del servei de divulgació. Als efectes organitzatius i de gestió, us informem que la Fundació us farà arribar un formulari en què haureu d’informar de les sessions fetes i, un cop revisat, es procedirà a realitzar el pagament de la retribució per transferència al número de compte bancari que ens heu facilitat, amb la corresponent remissió de la nòmina mensual als participants.

Per col·laborar com a divulgador/a i d’acord amb les condicions de contractació abans exposades, cal accedir al web https://www.ccma.cat/tv3/marato/sessions-divulgatives/2024/2870/ i prémer el xec “acceptació, contractació divulgador/a” que figura al final del formulari d’inscripció amb el qual s’accepten les condicions de prestació del servei de divulgador/a.

Per a més informació:

Àrea de divulgació de la Fundació

sessions_divulgatives@3cat.cat

LES MALALTIES RESPIRATÒRIES A CATALUNYA

Segons dades del Departament de Salut, les malalties respiratòries afecten dos milions de persones a Catalunya. Qui les pateix veu rebaixades la qualitat i l'esperança de vida que es redueix en 11 anys respecte de la mitjana. De fet, aquestes patologies són ja la tercera causa de mort a Catalunya, després del càncer i les malalties cardiovasculars. Concretament, el 2022 van provocar 10.000 defuncions, el 23% del total. És a dir, van ser la causa del decés d'1 de cada 4 persones mortes. A més, les malalties respiratòries representen el 10% dels ingressos hospitalaris, el 6% dels motius de consulta als centres d'atenció primària i el 25% de les visites pediàtriques.

També les dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) en el seu informe de 2023, certifiquen la correlació entre les malalties respiratòries i la causalitat de la mort. Per territoris, on més va augmentar la mortalitat per malaltia respiratòria va ser a Astúries (18,7%), Catalunya (16,4%) i Castella-La Manxa (13,7%).

Som molts els factors que influeixen en aquest augment de la malaltia i de la mortalitat, com ara el tabac o la contaminació ambiental (la qualitat de l'aire), motiu pel qual el Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC), com a membre de la Taula del Canvi Climàtic, ha instat l'organisme a abordar l'emissió de partícules a l'atmosfera i la seva persistència en suspensió, amb la mateixa intensitat que es vigila l'emissió de gasos. Un problema de salut pública que provoca greus afectacions en la salut de les persones, com demostra l'increment dels símptomes respiratoris augmentats entre la població, amb episodis recurrents d'irritació de les vies respiratòries, de tos o dificultat per respirar.?

Web La Marató 3Cat

Font: Consell de Col·legis Oficials d'Infermeres i Infermers de Catalunya