×

Jornada d’infermeres i referents escolars: present i futur per a la salut a Catalunya" de l'ACISE

Comparteix
02.07.25

"La intervenció infermera en l'àmbit escolar és decisiva per a la salut del nostre país"

• La degana del CCIIC, Lluïsa Garcia, a la "Jornada d’infermeres i referents escolars: present i futur per a la salut a Catalunya" de l'ACISE.

"Educar-se en i amb salut és primordial. La intervenció infermera en l'etapa i àmbit escolars és decisiva per al present i el futur de la salut del nostre país". Així s'ha pronunciat Lluïsa Garcia, degana del Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC), en el decurs de la inauguració de la "Jornada d’infermeres i referents escolars: present i futur per a la salut a Catalunya" de l'Associació Catalana d’Infermeria i Salut Escolar (ACISE), que s'ha celebrat a l'Espai Pujades del Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB).

Garcia –que ha compartit taula amb Borja Manzanares (president del COIB), Diego Ayuso (secretari general del Consejo General de Enfermería de España - CGE; i Gràcia Soler (presidenta d'ACISE; de l'Asociación Científica Española de Enfermería y Salud Escolar - ACEESE; i de la International Association of School Nurses & Health Promotion - ISNA)– també ha fet referència a la complexitat de l'atenció la salut infantojuvenil en l'entorn escolar tals com la diversitat de models que conviuen en un mateix sistema i el repte consegüent d'unificació d'objectius i protocols; la integració i connexió de la salut escolar amb els diferents nivells assistencials; la formació de les infermeres mateixes i la seva habilitat per transferir coneixement i bones pràctiques a la resta de professionals implicats en el procés educatiu; o l'elaboració i implantació de nous protocols amb especial atenció a la salut mental, la perspectiva de gènere, l'orientació sexual, l'impacte de les noves tecnologies o l'assetjament i el ciberassetjament. "Quelcom que les infermeres podem i hem de liderar de forma autònoma, amb la complicitat de les administracions, les direccions i personal dels centres escolars, les famílies i l'alumnat mateix", ha conclòs.

La jornada ha començat amb una primera taula de debat centrada, precisament, en aquests diferents models d’infermeria escolar a Catalunya, que ha moderat Lluís Serrat i en què han participat Natàlia Colina, Belen Pérez, Anna Maria Obradors, Elisabet Lavado i Blanca Aguarod.

A continuació hi ha hagut un diàleg conduït per Gisela Garcia, entorn de la situació i avanços en els serveis de salut escolar que ha inclòs la presentació de l'Observatori d'infermeria i la salut escolar del CGE, a càrrec de Diego Ayuso; i una exposició sobre les intervencions de la infermera en els serveis de salut escolar, de la mà de Gràcia Soler.

La segona de les taules ha estat moderada per Anna Maria Obradors i ha reunit diverses experiències en tallers i programes educatius de salut. Les competències de les infermeres i referents escolar en l'educació, promoció i prevenció de la salut, a càrrec de Raquel Ayuso; l'exposició dels resultats del treball sobre condicions laborals i benestar de les infermeres escolars a Espanya, amb què José Antonio Zafra ha analitzat l'impacte de satisfacció laboral i de qualitat de vida professional; la presentació del projecte de prevenció d’ITS i violències masclistes amb perspectiva de gènere en adolescents de primer cicle d’ESO a través de capacitació sexoafectiva (FEDE), a càrrec de Neus Arola; la campanya "La meva regla, les meves regles" del programa Salut i Escola i centrada a l’equitat menstrual que ha exposat María José Pujol; el programa "Saber i Salut" de la Fundació PROBITAS que ha presentat Elisabeth Arnando; el programa PESEI que ha exposat Neus Riera; i la reflexió “Tenir alumnat amb càncer a l’aula” i el “Programa d’atenció al dol", tots dos de l'AFANOC, que ha explicat Nuria Carsí; han conformat la sessió més participativa de la jornada.

Per acabar, la tercera de les taules programades, ha fet una mirada a l'escola inclusiva, abordant la integració de l'alumnat amb malalties i patologies cròniques. Moderada per Noemí Asensio, s'han tractat temes com l'acció de l'Atenció Primària en el camp de la Salut Escolar que ha exposat Elisabet Ferré; l'experiència a l’Escola Joan Riu de Girona –“Sentim, aprenem i gaudim”– presentada per Carme Esteve; l'atenció integral de l’alumnat amb patologia crònica complexa en les escoles d'educació especial, a càrrec de Miriam García; o la necessitat real d'intervenció infermera en la primera etapa de vida dels infants amb necessitats greus, argumentada per Mar Martínez.

Durant la jornada s'han presentat comunicacions orals i pòster; i s'han celebrat tallers simultanis referents a l’atenció a la diversitat de gènere a la infància i l'adolescència (Alícia Márquez / Moderadora: Yolanda Garza, vicedegana del CCIIC), a les cures i sutures (Rosa Subirós / Moderadora: Eva del Campo); o al monitoratge de glucosa intersticial i maneig de la diabetis tipus I a la infància (Olga Gómez / Moderadora: Gisela Garcia).

Foto © COIB

Notícies relacionades