El Projecte Aminata aporta innovació per a la Salut dels Neonats a Gàmbia: CPAPS de baix cost que salven vides

07.06.24

El Projecte Aminata, una iniciativa de l'Associació Empordanesa Amb les Teves Mans en col·laboració amb metges de la Maternitat de l’Hospital Clínic de Barcelona, s'ha implementat a l’Hospital General Edward Francis Small Teaching de Banjul (EFSTH) a Gàmbia per salvar vides de neonats prematurs crítics amb dispositius CPAP (Continuous Positive Airway Pressure).

Els CPAPs, fabricats amb impressió 3D i amb components fàcils d’aconseguir, mantenen les vies respiratòries obertes i subministren oxigen als nadons. Aquesta tecnologia redueix costos, permet la fabricació i reparació local, i assegura funcionament continu fins i tot durant talls d’electricitat. L’objectiu de la implantació dels CPAPs d’aquestes senzilles característiques pretèn donar
solucions als problemes de l’equipament mèdic a hospitals de països en vies de desenvolupament, que sovint queda obsolet per la manca de recanvis o suport tècnic. A Gàmbia, la taxa de mortalitat neonatal és preocupantment alta. Segons dades de l'UNICEF i
altres organismes de salut, aproximadament 27 de cada 1.000 nadons moren durant el seu primer mes de vida. Aquesta elevada taxa de mortalitat neonatal es tradueix en una mitjana de més de 10 nadons que moren cada dia a causa de complicacions relacionades amb el part prematur, infeccions i manca d'equipament mèdic adequat.

L’equip mèdic responsable d’aquest projecte consta de set professionals liderats per la metgessa Cristina Soler, juntament amb en Miquel Alsina, Gerard Trias, Gisela Daga, Berta Ballesteros, Virgínia Trias de Oriola, i Helena Martí, que són director mèdic, enginyer
biomèdic, infermeres de quiròfan i pediatria, i metgesses en pràctiques de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona. Tots ells es van dedicar al llarg d’una semana a formar els metges en el control dels aparells, ensenyant a muntar i desmuntar el respirador, i com resoldre possibles problemes que poden aparèixer en la pràctica diària d’un hospital. Aquesta formació també va anar adreçada al personal d’infermeria, encarregat de fixar el dispositiu al nadó i netejar-lo.

SEGONA I PROPERES FASES DEL PROJECTE
Del 4 al 18 de juny, tornaran per seguir la seva evolució i formar metges d'altres centres mèdics, amb plans d'expansió per al 2025.
En aquesta segona fase s’inicia l’estudi clínic del projecte que permetrà conèixer els resultats i fer les valoracions per fer l’analisi final de la implantació dels CPAPs en aquest centre mèdic. Igualment, en aquests dies es formaran metges d’altres centres (Kaninfingb General Hospital i Bundung Maternal & Child Health) amb l’objectiu que acolleixin una nova implantació de nous aparells al llarg de l’any 2025.. La portada d’aquests nous respiradors per a neonats crítics formaràpart de la tercera fase de l’esmentat projecte.

El 24 de maig es va presentar oficialment el projecte a l’Hotel Trias de Palamós, amb la presència de l’ambaixador de Gàmbia, Noah Touray, i la col·laboració del Rotary Club Costa Brava, Dipsalut. L’objectiu d’aquest esdeveniment va estar donar a conèixer aquesta projecte i animar a col.laborar a persones vinculades al món mèdic i polític, així com a altres organismes i entitats gironines.

QUI SOM
Amb Les Teves Mans és una organització no governamental de desenvolupament (ONGD) empoderanesa compromesa amb el desenvolupament de comunitats en situació vulnerable per construir conjuntament un futur d’esperança i canvi positiu.

Per a més informació:
Nom de Contacte: Milton Sánchez