Igualtat: el deute del sistema de salut amb les dones professionals i usuàries

Comparteix
08.03.25

 

El Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) s’adhereix a la campanya "Tan senzill com feminisme" i posa la lupa en les desigualtats que es produeixen en l’entorn sanitari que escapcen els drets i oportunitats de les dones.

El 8 de març, “Dia Internacional de les Dones”, se celebra aquest 2025 sota el paraigua de la campanya "Tan senzill com feminisme" que lidera el Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya. Una iniciativa que, amb exemples quotidians, reivindica que el feminisme vol coses tan senzilles com tenir les mateixes oportunitats, “tan senzill com la igualtat entre dones i homes”.

En aquesta mateixa línia s’ha expressat el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) i els col·legis territorials (COIB, COIGI, COILL i CODITA) que recorden que “la perspectiva de gènere és, encara, l’assignatura pendent del sistema de salut”.

Al respecte, expliquen les corporacions que “en el marc sanitari, les dones –professionals i usuàries– patim una desigualtat efectiva que, tot i els avenços dels últims anys, ha esdevingut estructural”, fent referència a una “desigualtat latent” que, “en no ser prioritària”, es perpetua.

Tal com es desprèn de l’estudi del Departament de Salut de 2024, el 75% dels professionals que treballen al sistema de salut són dones i “només el 37% ocupa els llocs de màxima responsabilitat” –detalla Lluïsa Garcia, degana del CCIIC– “Tenint en compte que de les 111.750 dones que treballem en salut, gairebé la meitat som infermeres, poques són les oportunitats que se’ns brinden. La raó és doble. D’un costat, la dificultat de les dones per accedir a llocs estratègics, constatada en tots els sectors. De l’altre, que la professió mateixa estigui altament feminitzada, tal com demostra el fet que aquesta desigualtat condiciona igualment el marc laboral i salarial o el desenvolupament de la carrera professional dels nostres companys homes infermers”.

A més, el Consell d’Infermeres denuncia que el sistema de salut és “lent i poc innovador” pel que fa a la millora de l’atenció i la cartera de serveis per a les dones usuàries. “La manca de visió i inversions, fa que anem sempre un pas pel darrere. Les dones del segle XXI necessitem i demandem nous serveis i formes d’atenció, mentre que el sistema roman ancorat al segle passat”.

Font: Consell de Col·legis Oficials d'Infermeres i Infermers de Catalunya


 

Notícies relacionades

Les infermeres han de ser agents clau en la governança de la nova Agència d’Atenció Integrada Social i Sanitària de Catalunya

06.02.25

Un representant del Consell de Col·legis d’Infermeres de Catalunya (CCIIC), compareix en seu...

La jubilació massiva d'infermeres d'aquesta dècada agreujarà la manca de professionals al sistema de salut català

28.01.25

Amb un 33,33% de les col·legiades per damunt dels 45 anys i un dèficit de gairebé 20.000...

La Sindicatura de Comptes fiscalitza i recomana millores en l'atenció hemodialítica extrahospitalària a Catalunya

19.12.24

La Sindicatura de Comptes de Catalunya considera que cal actualitzar el Pla estratègic...

Lluïsa Garcia, nova degana del Consell d'Infermeres de Catalunya

01.10.24

• La presidenta del COIGI relleva Glòria Jodar Solà (COIB) que finalitza el seu mandat. M....

Publicat l'acord sobre actuacions infermeres en l'àmbit de les sedacions intervencionista i pal·liativa, al DOGC

17.09.24

Les directrius permetran a les infermeres, dins de les seves competències, avançar en la...